Personvernerklæring
Innledning
Ditt personvern er viktig for oss. Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi behandler opplysninger om deg.
Hvem vi er
Denne personvernerklæringen gjelder for Athene Group AS. Behandlingsansvarlig er Athene Group AS, som er det selskapet du har dialog med. I denne personvernerklæringen refererer vi til Athene Group AS som "gruppen", "vi" eller "oss".
Hvordan vi bruker personopplysningene dine
Tabellen nedenfor angir til hvilke formål vi typisk behandler personopplysningene dine, kategoriene av personopplysninger vi typisk behandler for hvert formål og de rettslige grunnlagene vi baserer oss på:
Formål |
Kategorier av personopplysninger |
Rettslig grunnlag |
Kilde |
For å administrere forholdet til bedriftskunder, leverandører og andre samarbeidspartnere |
Navn, stilling, e-postadresse og telefonnummer |
Berettiget interesse i å administrere kjøp, salg og annen forretningsvirksomhet |
Fra deg eller virksomheten du representerer |
For å besvare henvendelser sendt via vårt online kontaktskjema eller andre kanaler, for e-post eller chat |
Navn, epostadresse, telefonnummer, innholdet i din henvendelse |
Ditt samtykke eller berettiget interesse i å følge opp kundeforespørsler og andre henvendelser angående vår virksomhet. Du kan når som helst trekke ditt samtykke ved å kontakte oss. |
Fra deg |
For å rekruttere ansatte |
Navn, adresse, epostadresse, telefonnummer, søknad, CV og andre søknadsdokumenter, som attester, vitnemål og sertifikater. kontaktinformasjon til referanser, intervju- og referansenotater, interne vurderinger, bakgrunnssjekker, samt resultater fra personlighets- og kvalifikasjonstester. |
Berettiget interesse i å rekruttere ansatte og vurdere om du er kvalifisert for stillingen |
Fra deg, fra referanser, fra offentlige kilder |
For å markedsføre produktene våre |
Epostadresse og telefonnummer |
Ditt samtykke, men vi kan også basere oss på vår berettigede interesse i å markedsføre produktene våre hvis vi allerede har et kundeforhold med deg eller din virksomhet. Du kan når som helst trekke samtykket ditt tilbake og "opte ut" ved å benytte avmeldingsfunksjonen eller ved å kontakte oss. |
Fra deg |
For å registrere din kursdeltakelse |
Navn, epostadresse, telefonnummer og kjøpsopplysninger |
Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale med deg (om deltakelse på kurs) |
Fra deg |
For å administrere våre sosiale medier-profiler |
Innsikt/statistikk, kommunikasjon (f.eks. kommentarer, likes, chat), profilinformasjon |
Berettiget interesse i å kommunisere med kunder og andre forretningspartnere på sosiale medier |
Fra deg |
Vi vil også unntaksvis kunne samle inn eller motta andre typer av personopplysninger hvis det er nødvendig for formålene som er beskrevet ovenfor. Fra sak til sak kan vi også bruke personopplysningene dine til visse formål som ikke er uforenlige med formålet de opprinnelig ble innhentet eller mottatt til, for eksempel revisjoner, analyser, rapportering, innovasjon, tvisteløsning og fusjoner og oppkjøp.
Hvem deler vi personopplysningene dine med
Vi kan utlevere personopplysningene dine til følgende kategorier av mottakere, i den grad det er nødvendig for formålene nevnt ovenfor:
- Andre selskap i Gruppen i den grad det er nødvendig for interne administrative formål
- Våre leverandører (for eksempel leverandører av CRM-system og IT-leverandører) for formålene nevnt ovenfor. Vi inngår databehandleravtaler med de aktuelle leverandørene for å sikre at de ikke behandler opplysningene til andre formål enn de som er beskrevet i denne personvernerklæringen.
- Myndigheter og tredjeparter hvis loven krever det
- Våre rådgivere, eiere og andre forretningspartnere i den grad det er nødvendig for å drive virksomhet på en måte som er vanlig i vår bransje, som også kan omfatte tredjeparter i forbindelse med mulige fusjoner eller oppkjøp av virksomheten vår.
- Dersom eksterne byråer bistår med rekrutteringsprosesser, kan personopplysninger deles med dem i samsvar med avtale
Overføring av personopplysninger utenfor EØS
Vi kan overføre personopplysningene dine utenfor EØS i enkelte situasjoner, hvis noen av våre leverandører (eller underleverandører) befinner seg i slike land. Vi vil sørge for at opplysningene dine er trygge ved å ha på plass nødvendige eller passende garantier for å beskytte personvernet ditt (som EUs standardklausuler). Vi vil gi deg ytterligere informasjon om slike internasjonale overføringer av personopplysninger på forespørsel. Hvis du ønsker en kopi av garantiene, vennligst bruk kontaktinformasjonen nedenfor.
Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine
Vi oppbevarer personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for formålene vi innhentet dem til og i samsvar med våre interne retningslinjer for lagring. Tabellen nedenfor angir den typiske lagringstiden som gjelder for enkelte kategorier av personopplysninger som vi behandler.
Det er viktig å understreke at spesielle situasjoner kan føre til lenger eller kortere lagringstider enn de som er beskrevet nedenfor. Vi vil uansett oppbevare opplysninger så lenge det kreves i henhold til lovkrav, og i tilfelle spesielle behov oppstår, f.eks. ved klager eller krav fremsatt mot oss eller av oss.
Kategorier av personopplysninger |
Lagringstid |
Kontaktinformasjon til kontaktperson hos våre bedriftskunder, leverandører og samarbeidspartnere, samt dialog vi har hatt med deg |
Lagres normalt i 3 år etter at samarbeidet eller dialogen er avsluttet. |
Kontaktinformasjon og eventuelle andre personlige opplysninger inkludert i beskrivelsen eller vedlagte dokumenter fra personer som henvender seg til oss |
Lagres normalt i 3 år fra henvendelsen er besvart og dialogen avsluttet. |
Kontaktinformasjon til eksisterende og potensielle kunder til markedsføringsformål |
Lagres så lenge samtykke foreligger dersom behandlingen baserer seg på samtykke. Dersom behandlingen ikke baserer seg på samtykke, lagres kontaktinformasjonen i 1 år etter at samarbeidet eller dialogen er avsluttet. |
Opplysninger om jobbsøkere |
Vi lagrer opplysninger mottatt i forbindelse med en rekrutteringsprosess i inntil 6 måneder etter at rekrutteringsprosessen er fullført (men lenger hvis du blir ansatt). Vi kan be om søkerens samtykke til å lagre personopplysningene i en lenger periode. |
Kontaktinformasjon og kjøpsopplysninger i forbindelse med deltakelse på kurs |
Slettes 1 måned etter at kurset er gjennomført, med mindre vi trenger opplysningene for bokføringsformål. |
Dokumentasjon på utført arbeid (behandlet på vegne av kunder) |
Lagringstid i henhold til regnskapsloven er 5 år. Oppbevares til utløp av fristen for å beskytte oss mot eventuelle rettslig krav. |
Dine personvernrettigheter
Du har flere rettigheter etter personvernregelverket. Slike rettigheter omfatter:
Rettighet |
Beskrivelse |
Informasjon |
Å motta ytterligere informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine. |
Innsyn |
Å motta en kopi av opplysningene vi har om deg. |
Retting |
Å be om retting av opplysningene vi har om deg. |
Sletting |
Å be om sletting av opplysninger som vi ikke lenger har grunnlag for å oppbevare. |
Begrensning |
Å be om at vi begrenser behandlingen av opplysningene dine. |
Dataportabilitet |
Å be om at opplysningene dine overføres til deg i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. |
Protestere |
Å protestere mot vår behandling av personopplysningene dine. Du har også rett til å protestere mot å være gjenstand for en avgjørelse som utelukkende er basert på automatisert behandling (hvis relevant). |
Vær oppmerksom på at disse rettighetene er underlagt lovmessige vilkår og begrensninger. Ta kontakt med oss hvis du ønsker å utøve rettighetene dine eller hvis du ønsker mer informasjon om vilkårene/begrensningene.
Hvis du finner at vi bruker personopplysningene dine i strid med gjeldende lov, kan du inngi klage til Datatilsynet. Vi oppfordrer deg til å kontakte oss før du inngir slik klage, slik at vi kan vurdere innsigelsen din og oppklare eventuelle misforståelser.
Bruk av informasjonskapsler (cookies)
Vi bruker cookies på våre nettsider. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på enheten din når du besøker en nettside. De sikrer at nettsiden fungerer optimalt, forbedrer brukeropplevelsen og gir nettsideeiere innsikt i brukeratferd. For bruk av andre cookies enn de nødvendige vil vi innhente ditt samtykke. Du kan når som helst trekke ditt samtykke i våre Innstillinger for bruk av cookies.
Hvordan vi bruker cookies
Vi bruker cookies for å:
- Sikre funksjonalitet – Nødvendige cookies sørger for at nettsiden fungerer korrekt.
- Forstå bruksmønstre – Analyse-cookies hjelper oss med å forbedre nettsiden ved å samle anonymisert data om besøkende.
- Tilpasse opplevelsen – Funksjonelle cookies husker dine preferanser for en mer skreddersydd brukeropplevelse.
- Tilby relevant innhold – Markedsføringscookies brukes for å vise målrettede annonser og måle hvor effektive de er.
Dine valg
Når du besøker nettsiden vår, kan du administrere dine cookie-innstillinger via cookie-banneret eller nettleseren din. Merk at noen cookies er nødvendige for at nettsiden skal fungere optimalt.
Tredjeparts cookies
Vi bruker også cookies fra eksterne leverandører for analyse og annonsering. Disse administreres av tredjepartene selv og er underlagt deres personvernregler.
Endringer i denne personvernerklæringen
Vi kan endre personvernerklæringen fra tid til annen når det anses nødvendig. Du finner alltid siste versjon av personvernerklæringen på våre nettsider.
Kontaktinformasjon
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å utøve personvernrettighetene dine. Vi vil besvare henvendelsen din så snart som mulig og vanligvis senest innen én måned. Du kan benytte følgende kontaktinformasjon: personvern@athene.no
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 4. februar 2025.