Personvernerklæring 

Innledning 
Ditt personvern er viktig for oss. Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi behandler opplysninger om deg. 

Hvem vi er 
Denne personvernerklæringen gjelder for Athene Group AS. Behandlingsansvarlig er Athene Group AS, som er det selskapet du har dialog med. I denne personvernerklæringen refererer vi til Athene Group AS som "gruppen", "vi" eller "oss". 

Hvordan vi bruker personopplysningene dine 
Tabellen nedenfor angir til hvilke formål vi typisk behandler personopplysningene dine, kategoriene av personopplysninger vi typisk behandler for hvert formål og de rettslige grunnlagene vi baserer oss på: 

Formål 

Kategorier av personopplysninger 

Rettslig grunnlag 

 Kilde 

For å administrere forholdet til bedriftskunder, leverandører og andre samarbeidspartnere 

Navn, stilling, e-postadresse og telefonnummer 

Berettiget interesse i å administrere kjøp, salg og annen forretningsvirksomhet 

Fra deg eller virksomheten du representerer 

For å besvare henvendelser sendt via vårt online kontaktskjema eller andre kanaler, for e-post eller chat 

Navn, epostadresse, telefonnummer, innholdet i din henvendelse  

Ditt samtykke eller berettiget interesse i å følge opp kundeforespørsler og andre henvendelser angående vår virksomhet.  

Du kan når som helst trekke ditt samtykke ved å kontakte oss.  

Fra deg  

For å rekruttere ansatte 

Navn, adresse, epostadresse, telefonnummer, søknad, CV og andre søknadsdokumenter, som attester, vitnemål og sertifikater. kontaktinformasjon til referanser, intervju- og referansenotater, interne vurderinger, bakgrunnssjekker, samt resultater fra personlighets- og kvalifikasjonstester. 

Berettiget interesse i å rekruttere ansatte og vurdere om du er kvalifisert for stillingen 

Fra deg, fra referanser, fra offentlige kilder 

For å markedsføre produktene våre 

Epostadresse og telefonnummer 

Ditt samtykke, men vi kan også basere oss på vår berettigede interesse i å markedsføre produktene våre hvis vi allerede har et kundeforhold med deg eller din virksomhet. 

Du kan når som helst trekke samtykket ditt tilbake og "opte ut" ved å benytte avmeldingsfunksjonen eller ved å kontakte oss. 

Fra deg 

For å registrere din kursdeltakelse  

Navn, epostadresse, telefonnummer og kjøpsopplysninger 

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale med deg (om deltakelse på kurs) 

Fra deg 

For å administrere våre sosiale medier-profiler 

Innsikt/statistikk, kommunikasjon (f.eks. kommentarer, likes, chat), profilinformasjon 

Berettiget interesse i å kommunisere med kunder og andre forretningspartnere på sosiale medier 

Fra deg  

Vi vil også unntaksvis kunne samle inn eller motta andre typer av personopplysninger hvis det er nødvendig for formålene som er beskrevet ovenfor. Fra sak til sak kan vi også bruke personopplysningene dine til visse formål som ikke er uforenlige med formålet de opprinnelig ble innhentet eller mottatt til, for eksempel revisjoner, analyser, rapportering, innovasjon, tvisteløsning og fusjoner og oppkjøp. 

Hvem deler vi personopplysningene dine med 
Vi kan utlevere personopplysningene dine til følgende kategorier av mottakere, i den grad det er nødvendig for formålene nevnt ovenfor: 

  • Andre selskap i Gruppen i den grad det er nødvendig for interne administrative formål
  • Våre leverandører (for eksempel leverandører av CRM-system og IT-leverandører) for formålene nevnt ovenfor. Vi inngår databehandleravtaler med de aktuelle leverandørene for å sikre at de ikke behandler opplysningene til andre formål enn de som er beskrevet i denne personvernerklæringen.
  • Myndigheter og tredjeparter hvis loven krever det
  • Våre rådgivere, eiere og andre forretningspartnere i den grad det er nødvendig for å drive virksomhet på en måte som er vanlig i vår bransje, som også kan omfatte tredjeparter i forbindelse med mulige fusjoner eller oppkjøp av virksomheten vår.  
  • Dersom eksterne byråer bistår med rekrutteringsprosesser, kan personopplysninger deles med dem i samsvar med avtale 

Overføring av personopplysninger utenfor EØS 
Vi kan overføre personopplysningene dine utenfor EØS i enkelte situasjoner, hvis noen av våre leverandører (eller underleverandører) befinner seg i slike land. Vi vil sørge for at opplysningene dine er trygge ved å ha på plass nødvendige eller passende garantier for å beskytte personvernet ditt (som EUs standardklausuler). Vi vil gi deg ytterligere informasjon om slike internasjonale overføringer av personopplysninger på forespørsel. Hvis du ønsker en kopi av garantiene, vennligst bruk kontaktinformasjonen nedenfor. 

Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine 
Vi oppbevarer personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for formålene vi innhentet dem til og i samsvar med våre interne retningslinjer for lagring. Tabellen nedenfor angir den typiske lagringstiden som gjelder for enkelte kategorier av personopplysninger som vi behandler. 

Det er viktig å understreke at spesielle situasjoner kan føre til lenger eller kortere lagringstider enn de som er beskrevet nedenfor. Vi vil uansett oppbevare opplysninger så lenge det kreves i henhold til lovkrav, og i tilfelle spesielle behov oppstår, f.eks. ved klager eller krav fremsatt mot oss eller av oss. 

Kategorier av personopplysninger 

Lagringstid 

Kontaktinformasjon til kontaktperson hos våre bedriftskunder, leverandører og samarbeidspartnere, samt dialog vi har hatt med deg 

 Lagres normalt i 3 år etter at samarbeidet eller dialogen er    avsluttet. 

Kontaktinformasjon og eventuelle andre personlige opplysninger inkludert i beskrivelsen eller vedlagte dokumenter fra personer som henvender seg til oss 

Lagres normalt i 3 år fra henvendelsen er besvart og dialogen avsluttet. 

Kontaktinformasjon til eksisterende og potensielle kunder til markedsføringsformål 

Lagres så lenge samtykke foreligger dersom behandlingen baserer seg på samtykke. 

Dersom behandlingen ikke baserer seg på samtykke, lagres kontaktinformasjonen i 1 år etter at samarbeidet eller dialogen er avsluttet. 

Opplysninger om jobbsøkere 

Vi lagrer opplysninger mottatt i forbindelse med en rekrutteringsprosess i inntil 6 måneder etter at rekrutteringsprosessen er fullført (men lenger hvis du blir ansatt). Vi kan be om søkerens samtykke til å lagre personopplysningene i en lenger periode. 

Kontaktinformasjon og kjøpsopplysninger i forbindelse med deltakelse på kurs 

Slettes 1 måned etter at kurset er gjennomført, med mindre vi trenger opplysningene for bokføringsformål.  

Dokumentasjon på utført arbeid (behandlet på vegne av kunder) 

Lagringstid i henhold til regnskapsloven er 5 år. Oppbevares til utløp av fristen for å beskytte oss mot eventuelle rettslig krav.  

Dine personvernrettigheter 
Du har flere rettigheter etter personvernregelverket. Slike rettigheter omfatter: 

Rettighet 

Beskrivelse 

Informasjon 

Å motta ytterligere informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine. 

Innsyn 

Å motta en kopi av opplysningene vi har om deg. 

Retting 

Å be om retting av opplysningene vi har om deg. 

Sletting 

Å be om sletting av opplysninger som vi ikke lenger har grunnlag for å oppbevare. 

Begrensning 

Å be om at vi begrenser behandlingen av opplysningene dine. 

Dataportabilitet 

Å be om at opplysningene dine overføres til deg i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. 

Protestere 

Å protestere mot vår behandling av personopplysningene dine. Du har også rett til å protestere mot å være gjenstand for en avgjørelse som utelukkende er basert på automatisert behandling (hvis relevant). 

Vær oppmerksom på at disse rettighetene er underlagt lovmessige vilkår og begrensninger. Ta kontakt med oss hvis du ønsker å utøve rettighetene dine eller hvis du ønsker mer informasjon om vilkårene/begrensningene. 

Hvis du finner at vi bruker personopplysningene dine i strid med gjeldende lov, kan du inngi klage til Datatilsynet. Vi oppfordrer deg til å kontakte oss før du inngir slik klage, slik at vi kan vurdere innsigelsen din og oppklare eventuelle misforståelser. 

Bruk av informasjonskapsler (cookies)    
Vi bruker cookies på våre nettsider. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på enheten din når du besøker en nettside. De sikrer at nettsiden fungerer optimalt, forbedrer brukeropplevelsen og gir nettsideeiere innsikt i brukeratferd. For bruk av andre cookies enn de nødvendige vil vi innhente ditt samtykke. Du kan når som helst trekke ditt samtykke i våre Innstillinger for bruk av cookies. 

Hvordan vi bruker cookies 
Vi bruker cookies for å: 

  • Sikre funksjonalitet – Nødvendige cookies sørger for at nettsiden fungerer korrekt.
  • Forstå bruksmønstre – Analyse-cookies hjelper oss med å forbedre nettsiden ved å samle anonymisert data om besøkende.
  • Tilpasse opplevelsen – Funksjonelle cookies husker dine preferanser for en mer skreddersydd brukeropplevelse.
  • Tilby relevant innhold – Markedsføringscookies brukes for å vise målrettede annonser og måle hvor effektive de er. 

Dine valg 
Når du besøker nettsiden vår, kan du administrere dine cookie-innstillinger via cookie-banneret eller nettleseren din. Merk at noen cookies er nødvendige for at nettsiden skal fungere optimalt. 

Tredjeparts cookies 
Vi bruker også cookies fra eksterne leverandører for analyse og annonsering. Disse administreres av tredjepartene selv og er underlagt deres personvernregler. 

Endringer i denne personvernerklæringen 
Vi kan endre personvernerklæringen fra tid til annen når det anses nødvendig. Du finner alltid siste versjon av personvernerklæringen på våre nettsider.  

Kontaktinformasjon 
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å utøve personvernrettighetene dine. Vi vil besvare henvendelsen din så snart som mulig og vanligvis senest innen én måned. Du kan benytte følgende kontaktinformasjon: personvern@athene.no 

Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 4. februar 2025.